Pomysł na książkę o metodologii pracy naukowej jest efektem doświadczeń autorów w promowaniu młodych adeptów nauki w zakresie dyscyplin ekonomicznych.

Autorami monografii Warsztat naukowy ekonomisty jest zespół doświadczonych ekonomistów z polskich ośrodków akademickich, a wśród nich profesor Stanisław Czaja z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Każdy z nas zadawał sobie pytania: dlaczego w recenzowanych pracach naukowych (od artykułu do rozprawy habilitacyjnej) pojawia się tak dużo uchybień metodycznych i formalnych, a niektóre z nich zawierają także błędy merytoryczne?
W wyniku współpracy zespołu naukowców, będących praktykami tematu – to oni nadzorują powstawanie dysertacji naukowych i je recenzują – powstała monografia przywracająca tradycję nauki metodologii.
Autorzy monografii:
- prof. Bazyli Poskrobko (red.) – Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku
- prof. Tadeusz Borys – Uniwersytet Zielonogórski
- prof. Stanisław Czaja – Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
- dr Tomasz Poskrobko – Uniwersytet w Białymstoku
Monografia została wydana przez Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko.
Strona ksiażki w Bazie Wiedzy WIR (Wiedza – Informacja – Repozytorium)
Dla kogo jest ta książka?
W efekcie pracy naukowej powstają zarówno prace rygorowe (licencjackie, inżynierskie, magisterskie), jak i dysertacje doktorskie, artykuły naukowe i popularnonaukowe, rozprawy habilitacyjne czy monografie naukowe.
Monografia będzie zatem przydatna zarówno studentom I i II stopnia studiów, doktorantom, jak i wszystkim naukowcom publikującym efekty swojej pracy. Treść skupiona jest ściśle na pracy naukowca ekonomisty.
Ekonomista trzeciego dziesięciolecia XXI wieku powinien rozumieć wiele aspektów wiedzy, których badaniem zajmują się inne dyscypliny; na przykład w dziedzinie nauk społecznych to: aksjologia, psychologia, socjologia i prawo, zaś w innych dziedzinach to głównie: ekologia ogólna, ochrona środowiska i klimatu, fizyka, czy chemia.
Monografia składa się z dziewięciu rozdziałów:
- Umysłowo-osobowościowe uwarunkowania procesu twórczego naukowca
- Ekonomia jako nauka teoretyczna i implementacyjna
- Współczesna aksjologia ekonomii
- Filary warsztatu naukowca
- Wybrane aspekty metodologii badań naukowych
- Matryca logiczna opracowania naukowego z ekonomii
- Zasady i normy komponowania oraz redagowania tekstów naukowych z ekonomii
- Recenzowanie opracowań z ekonomii
- Higiena pracy naukowej
Trzy pierwsze rozdziały są poświęcone problemom podejmowanym po raz pierwszy w polskiej i światowej literaturze poświęconej warsztatowi pracy naukowej ekonomisty.
W kolejnych dwóch rozdziałach skoncentrowano się na nauce jako obszarze twórczości, opisano podstawowe kanony nauki – z odniesieniem do ekonomii, istotę metodologii nauk oraz metody poznania naukowego i badań empirycznych w ekonomii.
Fragment książki:
W tekstach naukowych należy wprowadzać tylko tyle słów, ile jest niezbędnie koniecznych do przedstawienia wyników badań ze względów merytorycznych i logicznych, biorąc także pod uwagę poziom przygotowania Czytelnika, do którego praca jest głównie adresowana.
W tekście należy unikać „pustych” wyrazów, zbędnych wyrażeń lub zdań (czasem zdarzają się nawet całe akapity, które nic nie wnoszą do analizowanego problemu w aspekcie naukowym) – do tej kategorii zalicza się wyrażenia: „i tak dalej”, „i temu podobne”.
Przykład nic niemówiącego zakończenia zdania: „Wymaga to wiedzy o funkcjonowaniu ekosystemów, ludzkich preferencjach, możliwościach technicznych, interakcjach, instytucjach itp.” Kto z czytelników jest w stanie się domyślić się, co autor ukrył pod wyrażeniem „itp.”? Pewnie chciał zamknąć zdanie.
Kończymy więc naszą krótką recenzję zwięzłym: POLECAMY. To Się Liczy!